تعداد بازدید: 1546

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 8 آبان 1386-0:0

"خزر" عامل جدال شد

بحث بر سر سهم ايران از درياي خزر، منجر به جدال لفظي شديد دو نماينده عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شد.




 در جلسه روز يكشنبه كميسيون كه شيرازي، معاون بين‌الملل وزارت نفت، مهدي صفري، معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه و نقره‌كار، كارشناس حقوقي وزارت خارجه براي توضيح درباره اجلاس سران كشورهاي ساحلي درياي خزر در تهران حاضر شده بودند، دو تن از اعضاي اين كميسيون، درگيري لفظي شديدي پيدا كردند.

بنا بر اين گزارش، اكبر اعلمي با انتقاد از دعوت نكردن از نمايندگان براي حضور در اجلاس خزر، نسبت به سهم جمهوري اسلامي ايران از درياي خزر، انتقاد كرد و خواستار توضيح صفري درباره پيگيري نكردن سهم 50 درصدي ايران از درياي خزر شد.

پس از سخنان اعلمي، كاظم جلالي، نماينده شاهرود و ديگر عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: «ما نبايد سهم 50 درصدي ايران در درياي خزر را مطرح كنيم. اين مباحث در راستاي منافع ملي نيست. اين حرف‌ها را بيگانگان مي‌زنند و ما آن را تكرار مي‌كنيم».

وي ادامه داد: موسوي خوئيني، نماينده دوره ششم مجلس، يك بار اين بحث را در زمان رياست‌جمهوري خاتمي مطرح كرد كه باعث عصبانيت وي شد.
جلالي همچنين اظهار داشت: نبايد اجلاس سران كشورهاي ساحلي درياي خزر را كه مايه افتخار است، زير سؤال ببريم.

پس از آن اعلمي خطاب به بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، گفت: «سؤال من از صفري، معاون وزير امور خارجه بود، چرا وي [جلالي] پاسخ مي‌دهد، در حالي كه صفوي بايد پاسخگو باشد».

جلالي هم به اعلمي پاسخ داد: «هوچي‌گري نكن، من هم بايد حرف‌هاي خود را مطرح كنم» كه در اين هنگام اعلمي، جلالي را تهديد به زدن كرد.

گفته مي‌شود، جلالي اكنون قصد دارد رسما از اعلمي شكايت كند و به اعضاي كميسيون گفته است كه شما بايد در دادگاه شهادت بدهيد.

گفتني است، در اين جلسه، شماري از اعضاي كميسيون امنيت ملي، نسبت به دعوت نكردن از نمايندگان مجلس براي حضور در اجلاس خزر، به شدت انتقاد كردند.

لازم به ذكر است، به رغم گذشت بيش از دو هفته از اجلاس خزر در تهران، تاكنون اطلاعاتي درباره ميزان سهم كشورها از اين دريا منتشر نشده كه برخي معتقدند عدم نتيجه‌گيري در اين‌باره، علت آن بوده است.(tabnak)

  • پنجشنبه 10 آبان 1386-0:0

    چرا اوقاتتان را به خاطر آب شور ناقابل تلخ مي‌كنيد!! همان بهتر كه به مذاق آنان بد بيايد. مگر گنجه و شروان و باكو و هرات و بلخ و بخارا و ...را گرفتند اتفاقي افتاد؟؟!!


    ©2013 APG.ir